Ανάλυση Ψυχοσύνθεσης Ενηλίκων – Ψυχοθεραπεία (Η ψυχοδυναμική της οικογένειας και του σχολείου)

Ανάλυση Ψυχοσύνθεσης Ενηλίκων – Ψυχοθεραπεία (Η ψυχοδυναμική της οικογένειας και του σχολείου)

Έναρξη: 27/10/2025
Λήξη: 13/09/2026
Διάρκεια: 10 μήνες 18 ημέρες
Κόστος: 490 ευρώ
Φόρτος εργασίας: 552 ώρες
ECVET: 22
Εξειδικευμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης στην ψυχοσύνθεση και την ανθρώπινη συμπεριφορά, με θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις για ψυχολόγους, εκπαιδευτικούς, γονείς και επαγγελματίες υγείας. Μάθετε να αναλύετε τη συνείδηση, το υποσυνείδητο και τις ανθρώπινες σχέσεις, εφαρμόζοντας αποτελεσματικές ψυχοθεραπευτικές παρεμβάσεις.
Αντικείμενο και Σκοπός

Αντικείμενο του προγράμματος είναι η ανάλυση της ψυχοσύνθεσης του ατόμου σαν μία ολοκληρωμένη και δυναμική οντότητα, που περιλαμβάνει όχι μόνο τη συνειδητή προσωπικότητα, αλλά και τις ασυνείδητες πλευρές της. Σκοπός είναι η επιμόρφωση σχετικά με τον ψυχισμό των ανθρώπων και τον τρόπο με τον οποίο τον εξωτερικεύουν, δηλαδή η επαφή με τη γλώσσα της «έκδηλης συμπεριφοράς». Επίσης, οι επιμορφούμενοι κατανοούν το «τι», το «γιατί» και το «πώς» μίας συμπεριφοράς και το ρόλο που μπορεί να παίζει η πολυσύνθετη ψυχή τους σε αυτή.

Το μείζον ερώτημα είναι εάν η προσωπικότητα του κάθε ανθρώπου, τα βιώματά του, η επιρροή του περιβάλλοντος, οι πεποιθήσεις του και οι εμπειρίες του επηρεάζουν και διαμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρεται στο περιβάλλον του – προσωπικό, επαγγελματικό, οικογενειακό κ.ά. – και κατά πόσο αυτό συμβάλλει στη διαφοροποίηση των σχέσεων μεταξύ ζευγαριών, μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών, μεταξύ γονέων και παιδιών.

Γι’ αυτό το σεμινάριο προσφέρει έναν ιδιαίτερο τρόπο θεώρησης της προσωπικότητας των ανθρώπων, ο οποίος θα βοηθήσει στην αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της συμπεριφοράς τους και του τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζουν την ίδια τους τη ζωή.

Εξετάζονται και αναλύονται, με συγκεκριμένο και πρακτικό τρόπο, τα «υπαρξιακά» προβλήματα του ανθρώπου: τι είναι ο άνθρωπος, η συνείδηση, το υποσυνείδητο, η ψυχολογία της γυναίκας, η σεξουαλικότητα και ο έρωτας, οι ψυχικές συγκρούσεις, η επιθετικότητα κ.ά.

Επίσης, εξετάζεται η παιδαγωγική διάσταση της ψυχοσύνθεσης των εκπαιδευτικών και των γονέων – ως ενήλικες – και κατά πόσο η δική τους ιδιοσυγκρασία επηρεάζει την εκπαιδευτική διαδικασία και τη διαμόρφωση της προσωπικότητας των ανηλίκων μαθητών στο σχολικό και το οικογενειακό περιβάλλον.

Κάτω από αυτό το πρίσμα, προτείνονται μέθοδοι ανάλυσης και σύνθεσης του ψυχισμού εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών.

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε:

  • Εν ενεργεία εκπαιδευτικούς γενικής και ειδικής αγωγής, νηπιαγωγούς, βρεφονηπιοκόμους, νοσηλευτές, εργοθεραπευτές, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, φυσικοθεραπευτές, που επιθυμούν να αποκτήσουν επιπλέον γνώσεις στην ανάλυση της ψυχοσύνθεσης των παιδιών, των εφήβων και των οικογενειών τους.

  • Φοιτητές – Σπουδαστές ψυχολογίας, ειδικής αγωγής, παιδαγωγικών, κοινωνικών επιστημών, φυσικής αγωγής, υγείας και πρόνοιας κ.ά., που θέλουν να εξειδικευτούν στο αντικείμενο της ψυχανάλυσης και ψυχοθεραπείας.

  • Γονείς και κηδεμόνες που επιθυμούν την απόκτηση επιπλέον γνώσεων και συμβουλών για τους ρόλους τους, τη διαχείριση της συμπεριφοράς τους και τη σχέση του ζεύγους.

  • Όσους ενδιαφέρονται να απασχοληθούν ως ψυχολόγοι – ψυχοθεραπευτές στην εκπαίδευση, σε κοινωνικές υπηρεσίες, στην υγεία ή/και να ασχοληθούν ως ιδιώτες με το αντικείμενο αυτό.

Μαθησιακοί Στόχοι

Με την ολοκλήρωση του Προγράμματος, ο/η επιμορφούμενος/η θα είναι σε θέση να:

  1. Αναγνωρίζει την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης ψυχής.

  2. Εφαρμόζει κατάλληλες στρατηγικές αντιμετώπισης ψυχοσυναισθηματικών διαταραχών.

  3. Επιλέγει και εφαρμόζει κατάλληλες μεθόδους, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η λύση σε κάθε συναισθηματικό αδιέξοδο.

  4. Επιλέγει την κατάλληλη συμπεριφορά ως ψυχολόγος – σύμβουλος, έτσι ώστε να εξασφαλίζει ένα ασφαλές περιβάλλον επικοινωνίας και διάδρασης με παιδιά, εφήβους και ενήλικες.

  5. Αναγνωρίζει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε προσωπικότητας και τα αντιμετωπίζει με τον μέγιστο σεβασμό προς τη διαφορετικότητα της ιδιοσυγκρασίας του κάθε ατόμου.

  6. Σχεδιάζει και υλοποιεί προγράμματα ψυχοθεραπευτικής παρέμβασης και διαχείρισης κρίσεων συμπεριφοράς.

  7. Υποστηρίζει ψυχολογικά και ενισχυτικά τα άτομα αυτά σε κάθε τους προσπάθεια.

  8. Κατανοεί τον «κόσμο» των παιδιών και των ενηλίκων, τις ανθρώπινες σχέσεις και τους ρόλους του κάθε ατόμου σε ένα σύστημα, και εφαρμόζει με ευελιξία διαφορετικά μοντέλα συμπεριφοράς για την ικανοποίηση των αναγκών τους, ως ανθρώπινες υπάρξεις με δικαίωμα στη ζωή.

  9. Εφαρμόζει κατάλληλες μεθόδους προσέγγισης της οικογένειας και συμβουλεύει με γνώμονα τη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων του κάθε ατόμου, τη θεραπεία του ζεύγους και τη βελτίωση των σχέσεών του.

  10. Αναγνωρίζει τα «ανησυχητικά» σημάδια συμπεριφοράς του κάθε ατόμου και σχεδιάζει, με ευελιξία, το αντίστοιχο πρόγραμμα ψυχοθεραπευτικής παρέμβασης και συμβουλευτικής αγωγής.

Μεθοδολογία Υλοποίησης

Διαδικασία Υλοποίησης της Επιμόρφωσης
Online εξ αποστάσεως

Μέθοδοι Υλοποίησης της Επιμόρφωσης
Το εκπαιδευτικό υλικό θα αποτελείται από σχετικές παρουσιάσεις της κάθε εκπαιδευτικής ενότητας και βίντεο. Θα χρησιμοποιηθεί η μέθοδος της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης.

Το υλικό θα διατίθεται σταδιακά ανά εβδομάδα.

Μέθοδοι Αξιολόγησης & Κριτήρια Απόδοσης Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης
Η μέθοδος αξιολόγησης αποτελείται από 3 μέρη:

  • Αυτοαξιολόγηση: ασκήσεις πολλαπλής επιλογής, σωστό-λάθος, κτλ.
  • Αξιολόγηση: 1 εργασία ανάπτυξης στο τέλος κάθε ενότητας.
  • Σχεδιασμός ενός προγράμματος παρέμβασης για την αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς σε παιδί ή έφηβο (Έντυπα του Υπουργείου Παιδείας για την ψυχοπαιδαγωγική αξιολόγηση μαθητών)
Επιμορφούμενοι Προγράμματος
  1. Ελάχιστα Προσόντα Υποψηφίων
    • Απόφοιτοι Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
    • Γνώσεις χειρiσμού Η/Υ και Word, χρήση δικτύων επικοινωνίας (viber etc)
  2. Ανώτατος Αριθμός Επιμορφούμενων
    Δεν προτείνεται

Κόστος προγράμματος: €490

Εκπτωτικές κατηγορίες:

Έκπτωση εφάπαξ πληρωμής: 10%
Έκπτωση για άνεργους/ες: 10%
Έκπτωση για φοιτητές/τριες: 10%
Έκπτωση σε εργαζόμενους σε συναφείς κλάδους: 10% Έκπτωση σε γονείς και ζευγάρια: 10%
Έκπτωση για παρακολούθηση (παράλληλα ή παλαιότερα) 'Παιδοψυχολογία & Συμβουλευτική Οικογενειών': 20%
Έκπτωση για παρακολούθηση (παράλληλα ή παλαιότερα) 'Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Παράλληλης Στήριξης & Προσωπικών Βοηθών Ατόμων Με Ειδικές Ανάγκες': 20%
Έκπτωση για παρακολούθηση (παράλληλα ή παλαιότερα) 'Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Παράλληλης Στήριξης & Προσωπικών Βοηθών Ατόμων Με Ειδικές Ανάγκες' και 'Παιδοψυχολογία & Συμβουλευτική Οικογενειών': 35%

*Οι εκπτώσεις δεν είναι αθροιστικές.

1. Ανάλυση της πολυσύνθετης ψυχής

Σύνολο φόρτου εργασίας: 72  ώρες

Αντικείμενο της διδακτικής ενότητας είναι η ανάλυση της πολυσύνθετης ψυχής του ατόμου και ο ρόλος του εσωτερικού εαυτού στη διαμόρφωση της έκδηλης συμπεριφοράς. Επίσης αναλύονται οι όροι συνείδηση, υποσυνείδητο και ασυνείδητο ως μία τρισδιάστατη δυναμική που επηρεάζει την ανθρώπινη ύπαρξη. Επίσης γίνεται αναφορά στο ποσοστό που η ψυχοσύνθεση του εκπαιδευτικού επηρεάζει το διδακτικό του έργο.

  • Συνεδρία 1: Η πολυσύνθετη Ψυχή
  • Συνεδρία 2: Το υποσυνείδητο και η εξερεύνησή του
  • Συνεδρία 3: Τι είναι σύνθεση
  • Συνεδρία 4: Ολική και Μερική Ψυχοσύνθεση
  • Συνεδρία 5: Συσχέτιση των στάσεων των εκπαιδευτικών και των πρακτικών που εφαρμόζουν κατά τη διδασκαλία Μελέτη περίπτωσης

2. Η Ψυχοσύνθεση του Ζευγαριού

Σύνολο φόρτου εργασίας: 60 ώρες

Αντικείμενο της διδακτικής ενότητας είναι η ανάλυση της ψυχοσύνθεσης του ζευγαριού και ο τρόπος με τον οποίο οι δύο σύντροφοι αντιλαμβάνονται τους ρόλους τους μέσα σε αυτό το σύστημα. Γίνεται εκτενής αναφορά στους σύνθετους ρόλους της γυναίκας, όπως και στα προβλήματα που προκύπτουν από την ενοποίηση των ρόλων σε μία προσωπικότητα. Εξετάζεται επίσης το μέγεθος στο οποίο οι ρόλοι του ζευγαριού επηρεάζουν την ψυχοσύνθεση του παιδιού.

Συνεδρία 1: Το “Καθήκον” και η Ψυχοσύνθεση του Ζευγαριού
Συνεδρία 2: Οι σύνθετοι ρόλοι της Γυναίκας — “Σύζυγος”, “Μητέρα”, “Εργαζόμενη”
Συνεδρία 3: “Άντρας” και “Γυναίκα”: Ρόλοι προς Σύγκλιση και Ενοποίηση
Συνεδρία 4: “Θεραπεία Ζεύγους” — Μελέτη περίπτωσης

3. Οι ψυχολογικοί τύποι ανθρώπων / Άγχος, Κατάθλιψη ή Ισχυρή Αυτοεκτίμηση;

Σύνολο φόρτου εργασίας: 60 ώρες

Αντικείμενο της διδακτικής ενότητας είναι η διάκριση των δύο ψυχολογικών τύπων ανθρώπων και η ανάλυση της συμπεριφοράς τους, σε συνδυασμό με την επίδραση περιβαλλοντικών και εσωτερικών ατομικών παραγόντων. Εξετάζεται το κατά πόσο το άγχος και η κατάθλιψη των ενηλίκων επηρεάζουν τις σχέσεις τους με τα παιδιά.

Συνεδρία 1: Ο “Εσωστρεφής” και ο “Εξωστρεφής” ψυχολογικός τύπος ανθρώπου
Συνεδρία 2: Άγχος και Κατάθλιψη — Παράγοντες ευαλωτότητας των ενηλίκων
Συνεδρία 3: Ήρωες και Μεγάλοι Άντρες
Συνεδρία 4: Η αυτοεκτίμηση ως δύναμη ψυχικής υγείας — Μελέτη περίπτωσης

4. Η εξερεύνηση του «Εαυτού» μας

Σύνολο φόρτου εργασίας: 60 ώρες

Αντικείμενο της ενότητας είναι οι πρακτικές εξερεύνησης του Εαυτού και η ανάλυση του υποσυνείδητου. Παρουσιάζονται οι πιθανοί κίνδυνοι της εξερεύνησης του υποσυνείδητου και οι ψυχικές βλάβες που πρέπει να αποφεύγονται.

Συνεδρία 1: Το “Εγώ” ως ενοποιητικό κέντρο
Συνεδρία 2: Η “Πρακτική της Ψυχοσύνθεσης” και η Εξερεύνηση του Εαυτού
Συνεδρία 3: Η Εξερεύνηση του Υποσυνείδητου — Κίνδυνοι και βλάβες προς αποφυγή
Συνεδρία 4: Η αναγκαιότητα της Εξερεύνησης και Συμπερίληψης του Υποσυνείδητου — Μελέτη περίπτωσης

5. Ανάπτυξη της Πνευματικής Αυτοσυνείδησης

Σύνολο φόρτου εργασίας: 72 ώρες

Αντικείμενο της ενότητας είναι η ανάλυση των βασικών εννοιών της Αυτοσυνείδησης και του Εγώ, καθώς και οι τρόποι ενίσχυσης και ανάπτυξής τους ως κυρίαρχες δυνάμεις της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Παρουσιάζονται οι πρακτικές της ψυχανάλυσης από τη σκέψη έως τη δράση και αναλύεται η Συναισθηματική Νοημοσύνη και η Κοινωνική-Συναισθηματική Μάθηση.

Συνεδρία 1: Ενίσχυση του “Εγώ” και ανάπτυξη της Πνευματικής Αυτοσυνείδησης — Η θέληση για κυριαρχία και τάξη
Συνεδρία 2: Κατανόηση – Αξιολόγηση – Εκλογή – Επίπεδο Δράσης
Συνεδρία 3: Πώς να αποβάλλουμε τον υπερβολικό “Έρωτα” — Η Διέξοδος και η Λύση
Συνεδρία 4: “Μεταμόρφωση” και “Εξύψωση” της Ψυχικής Ενέργειας
Συνεδρία 5: Κοινωνική Συναισθηματική Νοημοσύνη – Ενσυναίσθηση — Ρόλοι εκπαιδευτικών και γονέων στη Συναισθηματική Μάθηση των παιδιών — Μελέτη περίπτωσης

6. «Έρως» και «Λογική» — Σεξουαλικές παρορμήσεις και επιθετικές τάσεις

Σύνολο φόρτου εργασίας: 108 ώρες

Αντικείμενο της ενότητας είναι η διάκριση των συναισθηματικών παρορμήσεων του Έρωτα, της Λογικής και της Επιθετικότητας. Αναλύονται οι τρόποι εκδήλωσης και οι μέθοδοι αντιμετώπισης των μαχητικών παρορμήσεων. Παρουσιάζεται η έννοια της συναισθηματικής αυτορύθμισης, καθώς και ζητήματα επαγγελματικής εξουθένωσης (burn out) γονέων και εκπαιδευτικών.

Συνεδρία 1: «Μεταμόρφωση» και «Εξάγνιση» των σεξουαλικών παρορμήσεων
Συνεδρία 2: «Μαχητικές Παρορμήσεις» — Ψυχική Ενέργεια ή Τάσεις Επιθετικότητας;
Συνεδρία 3: Μέθοδοι Αντιμετώπισης και Εξάλειψης των επιθετικών τάσεων
Συνεδρία 4: Συναισθηματική Αυτορύθμιση
Συνεδρία 5: Η επαγγελματική εξουθένωση — Μέθοδοι αντιμετώπισης
Συνεδρία 6: Το burn out των γονέων και οι συνέπειες στις οικογενειακές σχέσεις — Μελέτη περίπτωσης
Συνεδρία 7: Σχολικό περιβάλλον και burn out εκπαιδευτικών — Μελέτη περίπτωσης
Συνεδρία 8: Σχέσεις παιδιών και γονέων υπό το πρίσμα της γονεϊκής εξουθένωσης — Μελέτη περίπτωσης

7. Η Ψυχανάλυση στην πράξη

Σύνολο φόρτου εργασίας: 72 ώρες

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται πρακτικές ανάπτυξης των ελλιπών ή ανώριμων ικανοτήτων, καθώς και τρόποι συνεχούς αυτο-εξερεύνησης μέσω αυτοδιαλόγου και αυτοανάλυσης. Στόχος είναι η εφαρμογή της ψυχανάλυσης σε πραγματικές συνθήκες.

Συνεδρία 1: Ανάπτυξη των ελλιπών ικανοτήτων
Συνεδρία 2: Ανάπτυξη των ανώριμων ικανοτήτων
Συνεδρία 3: Η «Πνευματική Ψυχοσύνθεση»
Συνεδρία 4: Εισαγωγή στις τεχνικές της ψυχοσύνθεσης
Συνεδρία 5: Η Ψυχανάλυση στην πράξη — Μελέτη περίπτωσης

8. Πρακτική στην Ψυχοδυναμική της Σχολικής Τάξης και της Οικογένειας

Σύνολο φόρτου εργασίας: 48 ώρες

Η ενότητα αυτή επικεντρώνεται στις πρακτικές ανάλυσης της ψυχοδυναμικής μίας σχολικής τάξης και των σχέσεων εκπαιδευτικών-μαθητών, καθώς και της ψυχοδυναμικής μιας οικογένειας, με έμφαση στις συγκρουσιακές και ασύμετρες σχέσεις γονέων-παιδιών.

Συνεδρία 1: Πρακτική εξάσκηση στην Ψυχοδυναμική της Σχολικής Τάξης και εξαγωγή συμπερασμάτων
Συνεδρία 2: Πρακτική εξάσκηση στην Ψυχοδυναμική της Οικογένειας και εξαγωγή συμπερασμάτων

Χαράλαμπος Σκιάνης

Επιστημονικά Υπεύθυνος
Καθηγητής - Πανεπιστήμιο Αιγαίου

 

 

Νικολέττα Βατικιώτη

Ακαδημαϊκά Υπεύθυνη
Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια

 

 

Κατερίνα Φίλη

Διδάσκουσα
Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής

 

 

Pin It on Pinterest