Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Παράλληλης Στήριξης και Προσωπικών Βοηθών Ατόμων Με Ειδικές Ανάγκες

Έναρξη: 17/06/2024
Λήξη: 16/03/2025
Διάρκεια: 9 μήνες
Κόστος: 440 ευρώ
Φόρτος εργασίας: 456 ώρες
ECVET: 18.24
Σκοπός του προγράμματος είναι η εκπαίδευση Συνοδών Παράλληλης Στήριξης ή Προσωπικών Βοηθών Α.Μ.Ε.Α σε θέματα που αφορούν τόσο στα χαρακτηριστικά και τις υποχρεώσεις τους, όσο και σε θέματα αναφορικά με τις δεξιότητες ζωής, κοινωνικές δεξιότητες, δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης και αξιοποίησης ελεύθερου χρόνου των ατόμων με ειδικές ανάγκες.
Αντικείμενο και Σκοπός

Σκοπός του προγράμματος είναι η εκπαίδευση Συνοδών Παράλληλης Στήριξης ή Προσωπικών Βοηθών Α.Μ.Ε.Α σε θέματα που αφορούν τόσο στα χαρακτηριστικά και τις υποχρεώσεις τους, όσο και σε θέματα αναφορικά με τις δεξιότητες ζωής, κοινωνικές δεξιότητες, δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης και αξιοποίησης ελεύθερου χρόνου των ατόμων με ειδικές ανάγκες.

Μέσα από το πρόγραμμα αυτό ο μελλοντικός εκπαιδευτής, θα μπορέσει να αποκτήσει βασικές γνώσεις σε θέματα διαχείρισης κρίσεων & προβλημάτων συμπεριφοράς, καθώς και αντιμετώπισης θεμάτων σεξουαλικής συμπεριφοράς. Θα δοθούν μελέτες περίπτωσης προς συζήτηση, ανάλυση καταστάσεων και ανάπτυξη προγραμμάτων. Παράλληλα οι εκπαιδευόμενοι θα συμμετέχουν σε διαδραστικές ασκήσεις και εργαστηριακού τύπου εκπαίδευση.

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε:

  • Εν ενεργεία εκπαιδευτικούς, βρεφονηπιοκόμους, νοσηλευτές, εργοθεραπευτές, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, φυσικοθεραπευτές που επιθυμούν να αποκτήσουν επιπλέον γνώσεις στη διαπαιδαγώγηση και ψυχοκοινωνική προσέγγιση ατόμων με ειδικές ανάγκες
  • Φοιτητές – Σπουδαστές των ανωτέρω ειδικοτήτων που θέλουν να εξειδικευτούν στο αντικείμενο
  • Φοιτητές και Επαγγελματίες του τουρισμού και της εστίασης που θελουν να συνδέσουν τον Προσβάσιμο Τουρισμό με την Επιχειρηματικότητα
  • Γονείς – Συγγενείς Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες που επιθυμούν την απόκτηση επιπλέον γνώσεων και συμβουλών για την ανατροφή τους και τη διαχείριση της συμπεριφοράς τους
  • Οσους ενδιαφέρονται να απασχοληθούν ως Προσωπικοί Βοηθοί Α.Μ.Ε.Α στο επιδοτούμενο πρόγραμμα του Υπουργείου Οικογένειας & Κοινωνικής Συνοχής
  • Άτομα που ήδη φροντίζουν Α.Μ.Ε.Α και επιθυμούν την απόκτηση επιπλέον προσόντων.
  • Συνοδούς /Εκπαιδευτές σε κατασκηνώσεις Α.Μ.Ε.Α
Μαθησιακοί Στόχοι
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, ο/η επιμορφούμενος/η θα είναι σε θέση να:

  1. Αναγνωρίζει τα είδη των αναπηριών και να διακρίνει τη διαφορετικότητά τους σε σχέση με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους.
  2. Εφαρμόζει τη Νοηματική Γλώσσα και τη Γλώσσα Braille στην εκπαίδευση και την καθημερινή επαφή με μη ακούοντα ή μη βλέποντα άτομα.
  3. Επιλέγει και να εφαρμόζει κατάλληλες διδακτικές μεθόδους και πρακτικές κοινωνικοποίησης έτσι ώστε να επιτυγχάνεται στο μέγιστο η πρακτική της συμπερίληψης και συνεκπαίδευσης ανά κατηγορία.
  4. Επιλέγει τα κατάλληλα εργαλεία ( αντικείμενα, παιχνιδια, όργανα και υποβοηθήματα ) για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ατόμων με ειδικές ανάγκες στις καθημερινές τους δραστηριότητες.
  5. Αναγνωρίζει τους κινδύνους που ενδέχεται να αντιμετωπίσει ένα άτομο με ειδικές ανάγκες σε διαφορετικά περιβάλλοντα, να αξιολογεί συγκεκριμένες απειλές και ευπάθειες.
  6. Σχεδιάζει και να υλοποιεί ημερήσιο πρόγραμμα δημιουργικής απασχόλησης και εξυπηρέτησης των βασικών τους αναγκών.
  7. Εφαρμόζει τις πρώτες βοήθειες σε περίπτωση εκτάκτων αναγκών.
  8. Υποστηρίζει ψυχολογικά και ενισχυτικά τα άτομα αυτά σε κάθε τους προσπάθεια.
  9. Κατανοεί τον ” κόσμο” των ειδικών αναγκών και να εφαρμόζει με ευελιξία διαφορετικά μοντέλα συμπεριφοράς για την ικανοποίηση των απαιτήσεων του ατόμου ως ανθρώπινη ύπαρξη με δικαίωμα στη ζωή.
Μεθοδολογία Υλοποίησης

Διαδικασία Υλοποίησης της Επιμόρφωσης
Online εξ αποστάσεως

Μέθοδοι Υλοποίησης της Επιμόρφωσης
Το εκπαιδευτικό υλικό θα αποτελείται από σχετικές παρουσιάσεις της κάθε εκπαιδευτικής ενότητας και βίντεο. Θα χρησιμοποιηθεί η μέθοδος της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης.

Το υλικό θα διατίθεται σταδιακά ανά εβδομάδα.

Μέθοδοι Αξιολόγησης & Κριτήρια Απόδοσης Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης
Η μέθοδος αξιολόγησης αποτελείται από 3 μέρη:

  • Αυτοαξιολόγηση: ασκήσεις πολλαπλής επιλογής, σωστό-λάθος, κτλ.
  • Αξιολόγηση: 1 εργασία ανάπτυξης στο τέλος κάθε ενότητας.
  • Μελέτη περίπτωσης και συμπλήρωση εντύπου παιδαγωγικής αξιολόγησης Α.Μ.Ε.Α. στο πρότυπο των ΚΕΔΑΣΥ του Υπουργείου Παιδείας.

 

Κόστος προγράμματος: €440

Εκπτωτικές κατηγορίες:

- 10% έκπτωση σε άνεργους
- 10% έκπτωση σε φοιτητές
- 10% έκπτωση σε εκπαιδευτικούς, βρεφονηπιοκόμους, νοσηλευτές, εργοθεραπευτές, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, φυσικοθεραπευτές
- 10% έκπτωση σε επαγγελματίες του τουρισμού και της εστίασης που θέλουν να συνδέσουν τον Προσβάσιμο Τουρισμό με την Επιχειρηματικότητα
- 10% έκπτωση σε γονείς - συγγενείς Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες
- 10% έκπτωση σε φροντιστές / συνοδούς / εκπαιδευτές Α.Μ.Ε.Α.
- 10% έκπτωση σε προκαταβολή του συνολικού ποσού
20% έκπτωση για παρακολούθηση (παράλληλα ή παλαιότερα) του προγράμματος "Οι Ψηφιακές Τεχνολογίες στην Παιδοψυχολογία & Συμβουλευτική Οικογενειών"

1. Ορισμός Εννοιών και Είδη Νοητικής Αναπηρίας

Σύνολο φόρτου εργασίας: 48  ώρες

Αντικείμενο της διδακτικής ενότητας είναι η ανάλυση των διαφορετικών εννοιών της λέξης ΑΜΕΑ και η παρουσίαση των ειδών νοητικής αναπηρίας, τα βασικά χαρακτηριστικά τους και οι διαφορές τους. Τέλος θα παρουσιαστούν βίντεο με τη λειτουργία των ατόμων αυτών σε πραγματικά περιβάλλοντα.

 

  • Συνεδρία 1: Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση μαθητών με ειδικές ανάγκες, Υποστηρικτικές δομές και θεσμοί
  • Συνεδρία 2: Ο ρόλος του εκπαιδευτή / συνοδού ΑΜΕΑ
  • Συνεδρία 3: Εκπαίδευση παιδιών με σύνδρομο DOWN
  • Συνεδρία 4: Υψηλής Λειτουργικότητας Αυτισμός – Σύνδρομο Αsperger
2. Αισθητηριακές Αναπηρίες και η κοινωνική τους διάσταση

Σύνολο φόρτου εργασίας: 24 ώρες

Στην παρούσα διδακτική ενότητα θα ασχοληθούμε με την εφαρμογή της Νοηματικής Γλώσσας και της Γλώσσας braille σε άτομα με και χωρίς αισθητηριακές αναπηρίες. Επίσης θα δούμε πρακτικές εφαρμογές τους στην ευρύτερη κοινωνία και την επικοινωνία.

 

  • Συνεδρία 1: Εφαρμογές της Νοηματικής Γλώσσας σε παιδιά με / και χωρίς προβλήματα ακοής / μη λεκτική επικοινωνία
  • Συνεδρία 2: Εφαρμογές της γλώσσας Braille σε αμβλύπωπες / τυφλούς και η κοινωνική της διάσταση
3. Ορισμός και Είδη Κινητικής Αναπηρίας - Εγκεφαλική Παράλυση - Επιληψία

Σύνολο φόρτου εργασίας: 48 ώρες

Αντικείμενο της διδακτικής ενότητας είναι η διάκριση των διαφόρων κινητικών αναπηριών, εγκεφαλικής παράλυσης και νευρομυϊκής διαταραχής. Περιγραφή της επιληψίας. Επίσης θα αναφερθούμε σε διάφορα υποβοηθήματα που διευκολύνουν τα δυσλειτουργικά άτομα στις καθημερινές τους ανάγκες.

 

  • Συνεδρία 1: Εγκεφαλική Παράλυση /Είδη Νευρομυϊκής Διαταραχής / Επιληψία
  • Συνεδρία 2: Βοηθητικά Τεχνολογικά μέσα για τη διευκόλυνση της κοινωνικοποίησης και επικοινωνίας
  • Συνεδρία 3: Επίκτητες κινητικές αναπηρίες και ιδιαιτερότητες στην εξέλιξη των ψυχικών λειτουργιών
  • Συνεδρία 4: Ο ρόλος του συνοδού /φροντιστή
4. Μαθησιακά Προβλήματα & Συμπεριφορικά Προβλήματα Ειδικές - Γενικές μαθησιακές Δυσκολίες - Δ.Ε.Π.Υ - Δυσλεξία

Σύνολο φόρτου εργασίας: 48 ώρες

Στην ενότητα αυτή θα ασχοληθούμε με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο σχολικό περιβάλλον, την εφαρμογή διαγνωστικών εργαλείων και το σχεδιασμό εξειδικευμένου εκπαιδευτικού προγράμματος.

 

  • Συνεδρία 1: Πρόγνωση και Διάγνωση Δυσλεξίας & Διάσπασης Προσοχής με το βιολογικό τεστ Παυλίδη
  • Συνεδρία 2: Το Δέντρο του Καρλ /Ψυχογραφήματα μέσω της ζωγραφιάς
  • Συνεδρία 3: Συμπεριφορικά προβλήματα – Διαχείριση Κρίσεων
  • Συνεδρία 4: Πρόληψη και Αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού (bullying)
5. Ψυχολογiκές προσεγγίσεις σε συναισθηματικά προβλήματα ατόμων με ειδικές ανάγκες

Σύνολο φόρτου εργασίας: 48 ώρες

Αντικείμενο της ενότητας αυτής είναι η ανάλυση των συναισθηματικών δυσκολιών και των προβλημάτων συμπεριφοράς που αντιμετωπίζουν τα άτομα με ειδικές ανάγκες σε διάφορα περιβάλλοντα. Επίσης δίνονται πρακτικές και μέθοδοι για την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της αυτο-εμπιστοσύνης.

 

  • Συνεδρία 1: Ψυχολογικά Προβλήματα / Συναισθηματικές Δυσκολίες
  • Συνεδρία 2: Η αυτοεκτίμηση ως δύναμη ψυχικής υγείας / Μοντέλα αυτοεκτίμησης
  • Συνεδρία 3: Αυτο-εμπιστοσύνη / Κοινωνική συναισθηματική μάθηση
  • Συνεδρία 4: Διαχείριση και επίλυση συγκρούσεων μέσω της βιωματικής μάθησης και της προσέγγισης Gestalt
6. Αυτοάνοσα νοσήματα και ο ρόλος της διατροφής σε άτομα με ειδικές ανάγκες

Σύνολο φόρτου εργασίας: 48 ώρες

Σε αυτή την ενότητα θα αναλύσουμε περιπτώσεις αυτοάνοσων νοσημάτων που επιφέρουν σοβαρές ψυχοσωματικές αλλαγές στα άτομα που νοσούν. Επίσης θα αναφερθούμε στη διατροφή και τις επιπτώσεις στην υγεία των ατόμων με ειδικές ανάγκες.

 

  • Συνεδρία 1: Συστηματικά αυτοάνοσα νοσήματα και ψυχική υγεία
  • Συνεδρία 2: Διατροφή και πολλαπλή σκλήρυνση
  • Συνεδρία 3: Σακχαρώδης διαβήτης στα παιδιά
  • Συνεδρία 4: Διατροφή και νευρολογικές παθήσεις
7. Πρώτες βοήθειες και μέτρα πρόληψης

Σύνολο φόρτου εργασίας: 48 ώρες

Αντικείμενο της ενότητας αυτής είναι η παρουσίαση του τρόπου αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών και η παροχή πρώτων βοηθειών. Παρουσιάζεται επίσης ο εξοπλισμός που πρέπει να έχει ο συνοδός / εκπαιδευτής σε κάθε περίπτωση, όπως επίσης και μέτρα πρόληψης για την αποφυγή τραυματισμών ή άλλων ανεπιθύμητων καταστάσεων.

 

  • Συνεδρία 1: Αντιμετώπιση τραυμάτων / σοβαρής αιμορραγίας / ρινορραγίας
  • Συνεδρία 2: Αναπνευστική ανάνηψη /απόφραξης αεροφόρων οδών / καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση
  • Συνεδρία 3: Αντιμετώπιση πνιγμού / Λιποθυμικού επεισοδίου / Επιληψίας
  • Συνεδρία 4: Εξοπλισμός σπιτιού / αυτοκινήτου / τσάντας κατά τη συνοδεία
    Α.Μ.Ε.Α
8. Παιδική κακοποίηση και παραμέληση. Η προστασία των δικαιωμάτων των ΑΜΕΑ. Η τεχνολογία αρωγός στην εκπαίδευση, την αποκατάσταση και την ψυχαγωγία των ατόμων με αναπηρία

Σύνολο φόρτου εργασίας: 96 ώρες

Στην παρούσα διδακτική ενότητα θα αναλυθούν οι έννοιες της παραμέλησης και κακοποίησης σε όλες τις εκφάνσεις τους. Επίσης θα αναφερθούν όλα τα δικαιώματα των ΑΜΕΑ βάσει Διεθνής Σύμβασης του Ο.Η.Ε (ν.2101/1992) και τους τρόπους προστασίας και διασφάλισης των δικαιωμάτων αυτών. Ο ρόλος των ψηφιακών μέσων και της τεχνολογίας είναι πρωταρχικός για την κοινωνική αποκατάσταση των ατόμων με αναπηρία, την εκπαίδευση και την ψυχαγωγία.

 

  • Συνεδρία 1: Ορισμός και είδη κακοποίησης / παραμέλησης
  • Συνεδρία 2: Δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες και ειδικές ανάγκες
  • Συνεδρία 3: Προγράμματα καινοτόμων παρεμβάσεων κοινωνικής ένταξης ΑΜΕΑ
  • Συνεδρία 4: Δεξιότητες των Α.Μ.Ε.Α και επαγγελματικός προσανατολισμός
  • Συνεδρία 5: Η σεξουαλικότητα των ΑΜΕΑ
  • Συνεδρία 6: Προσβάσιμος τουρισμός και προγράμματα ειδικού τουρισμού
  • Συνεδρία 7: SeaAccess εξοπλισμός ΑμεΑ
  • Συνεδρία 8: Άσκηση και Αθλητισμός σε Άτομα Με Αναπηρία
9. Η έννοια της χαρισματικότητας και η έκφρασή της μέσα από καινοτόμα πλαίσια. Μεθοδολογίες σχεδίασης εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων σε περιβάλλοντα ηλεκτρονικής μάθησης για παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Σύνολο φόρτου εργασίας: 24 ώρες

Στην παρούσα διδακτική ενότητα θα συζητηθεί η έννοια της χαρισματικότητας σε παιδιά και άτομα με ειδικές ανάγκες και ο ρόλος της εκπαίδευσης και της Πολιτείας για ισότητα ευκαιριών και αποτελεσματικότητα στους τομείς της γνώσης, της οικονομίας και του πολιτισμού. 

 

  • Συνεδρία 1: Η έννοια της χαρισματικότητας και η έκφρασή της στα άτομα με ειδικές ανάγκες
10. Παιδαγωγική Αξιολόγηση και σχεδιασμός Εξατομικευμένου Εκπαιδευτικού προγράμματος

Σύνολο φόρτου εργασίας: 24 ώρες

Στην παρούσα διδακτική ενότητα παρουσιάζονται τα επίσημα έγγραφα του Υπουργείου Παιδείας και του ΚΕΔΑΣΥ τα οποία καλούνται οι συνοδοί / εκπαιδευτές να συντάσσουν όταν αναλαμβάνουν την εκπαίδευση παιδιών με ειδικές ανάγκες.

 

  • Συνεδρία 1: Συμπλήρωση Εντύπων του ΚΕΔΑΣΥ / Μελέτη Περίπτωσης

 

 

Χαράλαμπος Σκιάνης

Επιστημονικά Υπεύθυνος
Καθηγητής - Πανεπιστήμιο Αιγαίου

 

 

 

Χαρά Παπουτσή

Ακαδημαϊκά Υπεύθυνη
Υποψήφια Διδάκτωρ - Πανεπιστημίου Αιγαίου – Ε.Κ.Ε.Φ.Ε. «Δημόκριτου»

 

 

 

Κατερίνα Φίλη

Ακαδημαϊκά Υπεύθυνη - Διδάσκουσα
Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής

 

 

Pin It on Pinterest